W połowie 2002 roku, na świat została wydana trzecia część serii The Elder Scrolls, z podtytułem Morrowind. Gra od razu zdobyła status gry kultowej, wysokie oceny wystawiano hurtowo, recenzje opisywały świetną jak na tamte czasy grafikę, wolność rozwoju postaci, fabułę i otwarty świat. W tym artykule przybliżę Wam, z czego składa się świat Morrowinda, oraz pokażę to, z jak wielu zróżnicowanych miejsc się składa.
Ale czym jest Morrowind?
Ale czym jest Morrowind?
Jest to gra z gatunku RPG, stawiająca wysoki akcent na swobodę działania, rozwoju oraz eksploracji otaczającego nas świata. Możemy dołączyć do jednej z kilku gildii, wielkich rodów, wykonywać zadanie z głównego wątku oraz… po prostu eksplorować, za to również jesteśmy nagradzani dodatkowymi zadaniami które można odkryć, tylko poprzez ich znalezienie, podczas naszych wypraw.
Gracze dostali do swych rąk potężne narzędzie do przeżywania przygód, wyspę Vvardenfell, mieszczącą się w prowincji Tamriel, w Morrowind. Jak widać na załączonym obrazie, sama wyspa stanowiła wyraźną, lecz niewielką część prowincji, a samo Morrowind jest tylko małą częścią potężnego kontynentu Tamriel. Widać również Cyrodiil oraz Skyrim, lokacje odpowiednio czwartej oraz piątej serii The Elder Scrolls. Na samej wyspie, swoją siedzibę charakterystycznych miastach mają trzy wielkie rody: Redoran w Ald’ruhn, Telvanni w Sadrith Mora oraz Hlaal w Balmorze.
Wyspa Vvardenfell składa się z 9 regionów, różniących się od siebie architekturą, rasą dominującą w tym obszarze, florą i fauną.
Są to:
Czerwona góra
Czerwona góra
Region położony w centralnej części wyspy, ze środka którego wybija się tytułowa Czerwona góra, widoczna z każdego miejsca w prowincji Morrowind, nie tylko na wyspie. W tym miejscu przebywa finalny przeciwnik w grze, Dagoth Ur. Region wyróżnia się strzelistymi, skalnymi górami, jałową ziemią oraz ziemistą barwą kolorystyczną. Cała góra jest otoczona specjalną barierą.
Gorzkie Wybrzeże
Gorzkie Wybrzeże
Ach… To jest region, w którym zaczynał każdy z nas, grających w Morrowinda. Region umieszczony jest w południowo-zachodniej części wyspy, składa się tylko z kilku wiosek rybackich. Najważniejszym punktem z punktu widzenia gracza było miasteczko Seyda Neen, w którym rozpoczynała się gra, oraz proces tworzenia postaci. Cały obszar tego regionu różni się mocno od Czerwonej góry, występują tutaj bagna, bogata roślinność oraz dużą ilość przemytników i rybaków.
Molag Amur
Molag Amur
Region umieszczony w południowo-wschodniej części wyspy, pomiędzy Czerwoną Górą a Wybrzeżem Azury. Jest to obszar podobny wyglądem do regionu Czerwonej góry, tutaj również mamy puste, jałowe pustkowia, lawę i bardzo ciężkie warunku do przetrwania. Jedynymi zamieszkałym dużym centrum jest tutaj twierdza Molag Mar, wykonana w stylu architektonicznym podobnym do miasta Vivek.
Pastwiska
Pastwiska
Duży, zajmujący wschodnią część wyspy teren, jest dosyć płaski, niezamieszkany poza jedną osadą, Vos. Nazwa regionu została wzięta z używania tych regionów jako pastwisk przez Popielnych, rasę elfów żyjącą na popielnych ziemiach. Teren pokrywa duża ilość łąk a sama kolorystyka miejsca odbiega od sąsiadującej Czerwonej Góry.
Popielne Ziemie
Popielne Ziemie
Kraina geograficzna zawdzięczająca swój wygląd działaniom Czerwonej góry, jest umieszczona na północy wyspy i ciągnie się aż do jej centrum. Najważniejszym miastem jest tutaj Ald’ruhn, siedziba jednego z wielkich rodów. Architektonicznie, miasta są wykonane z chityny, bardzo odbiegające od reszty regionów oraz skąpane w popiole.
Sheogorad
Sheogorad
Region położony w północnej części, jest tak naprawdę osobnym zbiorem wysp, wchodzących w skład świata gry. Okolica obfituje w dużą ilość wysepek, małą liczbę mieszkańców oraz dwemerskie ruiny. Jedynym centrum handlu i schronienia jest tutaj miasteczko Dagon Fel, a sama wyspa nosi nazwę jednego z daedrycznych bogów.
Wybrzeże Azury
Wybrzeże Azury
Sadrith Mora, największe miasto tego regionu widoczne na ilustracji, idealnie oddaje naturę tego miejsca. Miasta umieszczone w wyrośniętych roślinach, brak poza tym większej flory, żywsza barwa kolorystyczna oraz siedziba kolejnego z Wielkich rodów. Wybrzeże Azury po raz kolejny pokazuje wspaniałą różnorodność świata gry.
Wyspy Askadyjskie
Wyspy Askadyjskie
Zielone i bujne niziny umieszczone na południowym krańcu Vvardenfell, są terenem rolniczym, bogatym w rośliny oraz wodę. Tutaj znajduje się największe miasto w grze, Vivek, widoczne na ilustracji. Z jego architektury czerpie Molag Mar. Vivek zostało tak nazwane na cześć cesarza. Składa się z dzielnic, które wielkością i złożonością mogą równie dobrze bym osobnymi miastami.
Zachodnia Wyrwa
Zachodnia Wyrwa
Oto ostatni region występujący w świecie gry. Obejmuje duży zachodni obszar wyspy, jego nieoficjalną stolicą jest miasto Balmora, siedziba trzeciego i ostatniego wielkiego rodu. Miasto-siedziba, wygląda nader zwyczajnie w przeciwieństwie do reszty wyspy, przypomina swoim wyglądem coś co można było widzieć w naszym świecie.
Jak widać, świat Morrowinda jest bardzo zróżnicowanym miejscem. Jest tutaj miejsce na zielone łąki, spopielone, jałowe pustkowia, miasta wydrążone w drzewach oraz chitynie. Mimo 19 lat na karku, wygląd i pomysłowość lokacji potrafi cały czas zachwycać i od 2017 roku, możemy oglądać tę wyspę w odnowionej wersji, jako dodatek do The Elder Scrolls Online.
Oczywiście ten świat składa się z wielu bardziej złożonych rzeczy, miejsc, miast, ruin oraz innego typu lokacji, które można odwiedzić, jednak to już jest temat na inny artykuł…