Albion Online to MMORPG, w którym setki (albo nawet tysiące) graczy tworzy żywy świat, który tworzony jest wyłącznie przez nich samych. Przez niektórych zwany EVE Online w świecie fantasy, ostatecznie przeszedł na model free to play.
Gra, która do niedawna wymagała z marszu zakupu konta premium, za około 70 złotych, przeszła w model free to play 10 kwietnia 2019 roku. Miał być to zastrzyk nowych graczy, lecz na razie okazał się pierwszym gwoździem do trumny.
W Albion Online zostajemy wrzuceni w świat tętniący życiem, zaludniony głównie przez graczy i to właśnie oni w pełni go kształtują. Od ekonomii, poprzez zarządzanie miastami i budowaniem enklaw czy twierdz, nic nie dzieje się tutaj za sprawą NPC lub skryptów. Nawet ceny w sklepach zależne są od produkcji danego przedmiotu przez graczy.
W Albionie nie istnieje system levelowania, jaki znamy z innych gier. Zamiast tego, zdobywamy coraz lepszy ekwipunek, maksymalny poziom każdego elementu to T8, począwszy od T1. Podobnie jest z klasami, które można płynnie zmieniać wraz ze zmianą ekwipunku. Wystarczy ubrać ciuch górnika i kilof, aby zostać kopaczem, a potem przebrać się w szaty maga i rzucać kule ognia.
Zatem dlaczego zmiana modelu może temu tytułowi odbić się czkawką? Wystarczy spojrzeć na przeskok ocen na Steam, z 70% ocen pozytywnych zmienionych na tylko 35%! Spowodowane jest to wieloma ocenami graczy z darmowym modelem, którzy po pewnym czasie wpadają na ścianę, której bez konta premium nie mogą tak łatwo przekroczyć. Silne gildie nie chcą przyjmować w swoje szeregi nowych graczy z darmowym kontem, przez co słabszym gildiom łatwo jest napadać na samotnych graczy i okradać ich z przedmiotów.
Czy twórcom uda się uratować ten tytuł? Jakby nie patrzeć, ma on wiele dobrych i ciekawych rozwiązań, dla fanów grindowania, craftowania i role playing gra jest naprawdę warta uwagi. Jednak obecny model free to play nadaje się wyłącznie jako swoiste demo, przed zakupem konta premium.