Wczoraj informowaliśmy o przyznaniu dofinansowań polskim deweloperom obecnym na rynku gier wideo. Dzisiaj przyjrzyjmy się szerzej całemu programowi oraz nagrodzonym projektom.
W ciągu ostatnich lat branża gier wideo stała się na polskim rynku ważnym elementem gospodarki, przynoszącym istotne zyski. Polscy twórcy odnieśli liczne sukcesy w kraju i za granicą. Nic więc dziwnego, że zainteresowanie tym sektorem ze strony rządowej staje się coraz większe. Jeden z tego przejawów stanowi program sektorowy GameINN realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Celem inicjatywy jest dofinansowanie nowatorskich i perspektywicznych projektów związanych właśnie z tworzeniem gier wideo. W dniu 14. grudnia zostały ogłoszone wyniki I konkursu, na podstawie którego wyłoniono 38 najlepszych projektów oraz przyznano określone kwoty dotacji podmiotom w nie zaangażowanym. Budżet przeznaczony na projekty, pierwotnie ustalony na kwotę 80 mln zł, ostatecznie został podniesiony do 116 mln zł.
Wspierając rozwój branży gier video przyczyniamy się nie tylko do zwiększenia konkurencyjności polskich firm na globalnym rynku, ale także do powstawania technologii i narzędzi, które będą służyć szerokiemu gronu odbiorców. Tworzone przez nie rozwiązania mogą bowiem znaleźć zastosowanie w różnych dziedzinach życia, np. edukacji czy medycynie – powiedział prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR.
Największą kwotę dofinansowania – prawie 28mln zł – uzyskał CD Projekt na technologie: City Creation (10mln), Seamless Multiplayer (6.5mln), Cinematic Feel (5mln) oraz Animation Excellence (6.5mln).
Pierwsza z nich (jedna z najdroższych w całym zestawieniu) stanowić ma próbę stworzenia wielkiego miasta grywalnego w czasie rzeczywistym, które to przy użyciu sztucznej inteligencji, zasad oraz nowoczesnych narzędzi i procesów ma żyć własnym, wirtualnym życiem.
Drugi projekt dotyczy unikalnego systemu rozgrywki wieloosobowej, oferującego różne tryby rozgrywki wraz z dostosowanymi narzędziami, zarządzanie sesją, wyszukiwanie przeciwników czy replikację obiektów.
Pozostałe inicjatywy CD Projektu przeznaczone są dla sandbox’owych RPG’ów, a realizowane mają zostać przy wykorzystaniu nowinek technologicznych. Cinematic Feel służyć ma zwiększeniu jakości tych gier jako całości, natomiast Animation Excellence skupia się na zaawansowanych animacjach ciała i twarzy.
Z kolei najwyższą kwotę dofinansowania, przekraczającą 10.2mln zł oraz 2/3 szacowanych kosztów realizacji przyznano projektowi spółki Bloober Team, zakładającemu opracowanie samouczącego się systemu automatycznego modelowania spersonalizowanych wariantów rozgrywki w czasie rzeczywistym, w oparciu o interpretację reakcji i psychologii gracza. Technologia ta posłużyć ma w tworzonych przez firmę horrorach.
Na szczególną uwagę zasługuje także projekt VRTierOne (1.3mln dotacji), zakładający utworzenie gry w wirtualnej rzeczywistości (VR) wspierającej terapię i rehabilitację osób po udarach i stanowiący kolejny dowód na to, że gry wideo to nie tylko czysta rozrywka, ale mogą również spełniać wartościowe role w różnych dziedzinach życia. Trafnie to zresztą zauważył prof. Chorowski w przywołanym wyżej cytacie.
Funkcje rehabilitacyjno-motywacyjne spełniać ma również gra Equilibrium quest (5.3mln), dedykowana dla seniorów. Dla naszych dziadków przygotowywany przez VR Mind jest ponadto system treningu umysłowego w rzeczywistości wirtualnej (0,7mln). Czy dzięki tym ciekawym projektom starsze pokolenie przekona się bardziej do nowych technologii?
Wśród wyróżnionych projektów pojawiły się także ukierunkowane stricte na sferę AI, jak chociażby technologia firmy Teyon od robota do człowieka (3,6mln dofinansowania), pomysł spółki CI Games związany z generowaniem otoczenia gracza takiego jak stado zwierząt (4,8mln) czy algorytmy i modele tworzone przez Baad Games Studio z myślą o RTS’ach (0,9mln).
Już na samych wymienionych wyżej przykładach widać, jak duża jest różnorodność konceptów i w jak wiele dziedzin wnikają. Zainteresowanych odsyłam do pełnej listy rankingowej I konkursu zamieszczonej na stronie NCBR. Znaleźć tam można jeszcze chociażby informacje o projektowanych silnikach gier, badaniach nad fotorealizmem w technologiach VR i AR czy platformach związanych z usługami sieciowymi dla gier. Również sfera aplikacji mobilnych nie została pominięta.
W ramach programu GameINN organizatorzy planują jeszcze trzy konkursy, z których najbliższy ogłoszony zostanie 3 kwietnia 2017r. i przewidziano na niego budżet w wysokości 55 mln zł. Sam program rozwoju sektora producentów gier wideo ma charakter długofalowy i będzie realizowany do 2023 celem zwiększenia konkurencyjności rodzimego rynku.